خیلی شنیده ایم که میگویند: " فلانی شب زودمیخوابه ، مث مرغ میمونه "

باز هم خیلی شنیده ایم که میگویند: " فلانی تا نصفه شب بیداره ، مث جغد میمونه "

* من حدس میزنم که وقتی ادیسون کمر همت بست و برق را اختراع کرد این دوجمله هم اختراع شدند. چون تا قبل از آن هیچ بنی بشری را پیدا نمیکردید که با چراغ زنبوری یا علاءالدین تا نصفه شب بیدار بماند و همه سر شب مثل مرغ میخوابیدند. 

یعنی در گذر زمان اگر خشک شدن علف های روی زمین گردن زرافه ها را دراز کرد و اگر کم شدن آب برکه ها قورباغه ها را دوزیست کرد ، میتوان گفت اختراع برق آدم ها را تبدیل کرد به جغدهای گنده ایستاده . که مثل جغد باهوشند ، مثل جغد خوب دقت میکنند و تنها تفاوتشان با جغد این است که جغد گردنش 360 درجه میچرخد !!!!

* اما ، اما ازآنجا که  در مملکت ما همه چیز یک طور دیگریست اینجا هم یک طور دیگریست. یعنی فقط برق نیست که مردم را جغد میکند : بلکه شیفت نگهبانی شب کار هست ، گریه به درگاه باریتعالی برای قطع نشدن یارانه ها هست ، شمردن تعداد صفر فیش های حقوقی هست ، تحلیل حرف های رئیس جمهور پیشین هست و البته طرح مکالمه " آبی مغزپسته ای رایگان ایرانسل از نصفه های شب تا دم دمای سحر " هست ، طرح اینترنت رایگان از ساعت 3 تا 7 صبح " هرچی میخوای دانلود کن "  هست ، امتحان های " یک شب بخون یک 20 بگیر " دانشگاه هست ، زذن اتک (attack) گروهی به صورت شبیخون گاز انبری به کلن (clan) رقیب هست ، فعالیت شبانه کانال های تلگرام هست . در قدیم ها هم که سیر کنیم کپی زدن کامل گام به گام بود ، آتاری و سگا بود ، کتاب های هری پاتر بود ، و یک چیزهایی هم بود به اسم " یاهو مسنجر " و " اینترنت دیال آپ " که ترکیب این دو با هم جغدهایی اوریجینال میساخت.

* این روزها خیلی ها به صورت بازه ای جغد میشوند ، مثل جغدهای فوتبالی ، جغدهای والیبالی ، جغدهای شاعر ، جغدهای سریالی ، جغدهای عشقولانه ای ، جغدهای تلگرامی ، جغدهای کش آف کلنزی . البته بعضی ها هم که به این جغد بودن عادت کرده اند به هر چیزی میچسبند تا جغدیت خود را حفظ کنند. مورد داشته ایم که جام جهانی و جام ملت های اروپا که تمام شده از سر عادت تمام شبکه های فوتبال را در آن بشقاب های ممنوعه جستجو میکند و  هر شب لیگ برتر گینه بی سائو را دنبال میکند و با خنده هایشان میخندد و با گریه هایشان می گرید و با تحلیل های بین نیمه شان ناسزا را میکشد به زبان الکن گینه بی سائویی. 

* یک عده هم هستند که اصطلاحا به آنها میگویند " برنامه نویس " . اینها جغد بودن را انتخاب میکنند و به آن افتخار میکنند. (لطفا با اینها کاری نداشته باشید!! خودشان قبول دارند خیلی بدبخت هستند ! )

* خلاصه حرف اینکه مردم جغد شده اند و دارند زمان دقیق " کله سحر " را همینطور میبرند عقب بدون اینکه خودشان بدانند. میبینم سال های آینده را که هرکس ساعت 10 صبح از خواب بیدار شود و برود دنبال کارش بگویند : " فلانی صبح بیدارمیشه ، مث آدمیزاد میمونه "